(na podstawie książki Robin Norwood „Kobieta, która kocha zbyt mocno. Jeśli pragniesz, żeby to on się zmienił, i ciągle masz nadzieję†Nowy Jork 1986 s.277-282- opracowała Anna Dodziuk)
Najlepiej żeby zainicjowana przez Ciebie grupa liczyła od 7 do 12 osób, lecz jeśli nie można inaczej zacznij z mniejszą ilością. Pamiętaj, że na pierwszym spotkaniu znajdą się ludzie , którzy przyszli, ponieważ hasło, wokół którego tworzy się Wasza grupa wsparcia (dorosłe dzieci alkoholików, innowacje w środowisku zawodowym, rzucanie palenia), to dla nich ważna sprawa i chcą z tym coś zrobić. Nie traćcie zbyt dużo czasu na dyskutowanie, jak zorganizować następne spotkania, chociaż i to jest ważne. Najlepiej zacząć od podzielenia się Waszymi historiami (czy też tą ich częścią, która dotyczy sprawy konstytuującej grupę), gdyż w ten sposób tworzy się bezpośrednia więź i poczucie przynależności. Macie dużo podobnych problemów. Może będziecie zdziwieni, jak dużo. Niech, więc dzielenie się będzie najważniejszą rzeczą, dla której się spotykacie.
Wypróbujcie następujący program pierwszego spotkania, które nie powinno trwać dłużej niż godzinę.
Zacznijcie punktualnie. BÄ™dzie to dla wszystkich zainteresowanych sygnaÅ‚, że muszÄ… przyjść na czas na nastÄ™pne spotkanie.Â
Przedstaw siÄ™ jako osoba, która wyszÅ‚a z takÄ… inicjatywÄ…, i wyjaÅ›nij, że nie chciaÅ‚byÅ›, aby grupa staÅ‚a siÄ™ w staÅ‚ym źródÅ‚em wsparcia dla Ciebie i wszystkich tu obecnych.Â
PodkreÅ›l, że wszystko, co zostanie powiedziane na spotkaniu, musi tutaj pozostać, że o nikim, kogo tu widzicie i niczym, co tu usÅ‚yszycie, ni powinno siÄ™ rozmawiać nigdzie i nigdy. Zaproponuj, żeby obecne osoby przedstawiajÄ…c siÄ™ posÅ‚ugiwaÅ‚y siÄ™ po prostu imionami.Â
WyjaÅ›nij, że najprawdopodobniej wszystkim tu obecnym pomoże, kiedy nawzajem wysÅ‚uchacie, co jest powodem przyÅ‚Ä…czenia siÄ™ do grupy, i że każda osoba mogÅ‚aby chyba przeznaczyć do piÄ™ciu minut na opowiedzenie o tym, co spowodowaÅ‚o, że postanowiÅ‚a przyjść. Zaznacz, że nikt nie musi mówić tak dÅ‚ugo, ale że każdy z Was, gdyby chciaÅ‚, może mieć tyle czasu. BÄ…dź przygotowana na to, żeby sama zacząć, podajÄ…c swoje imiÄ™ i opowiadajÄ…c krótko wÅ‚asnÄ… historiÄ™.Â
Gdy wszyscy chÄ™tni podzielili siÄ™ już opowieÅ›ciÄ… o sobie, wróć do jednej z tych osób, które nie chciaÅ‚y mówić, kiedy byÅ‚a ich kolej, i delikatnie spytaj, czy nie zrobiÅ‚aby tego teraz. Nie naciskaj na nikogo. Niech to bÄ™dzie absolutnie jasne, że każdy jest miÅ‚o widziany niezależnie od tego, czy w tej chwili jest gotów mówić o swojej sytuacji, czy nie.Â
Pomówcie teraz o pewnych reguÅ‚ach, które Twoim zdaniem powinny być przestrzegane w grupie. OsobiÅ›cie za sensowne uważam nastÄ™pujÄ…ce. Można przepisać je w paru kopiach i rozdać wszystkim uczestnikom:Â
Nie radzić. Wszystkie osoby sÄ… zaproszone do dzielenia siÄ™ wÅ‚asnymi doÅ›wiadczeniami i tym, co pomaga im czuć siÄ™ lepiej, ale żadna nie powinna radzić innej, co ma robić. Radzenie trzeba delikatnie wytknąć, jeżeli ktoÅ› zacznie dawać upust takiej chÄ™ci.Â
Prowadzenie grupy powinno być rotacyjne. Przejmowane, co tydzieÅ„ przez innÄ… osobÄ™, która bÄ™dzie prowadzić kolejne spotkanie. ProwadzÄ…ca jest odpowiedzialna za rozpoczynanie spotkania o czasie, ustalenie tematu do omawiania, zarezerwowania paru minut pod koniec na sprawy organizacyjne, i za wybór innego prowadzÄ…cego na nastÄ™pny tydzieÅ„, zanim zakoÅ„czy spotkanie.Â
Spotkania powinny trwać okreÅ›lonÄ… ilość czasu. OsobiÅ›cie proponowaÅ‚abym godzinÄ™, dwie. Nikt z Was nie nastawia siÄ™ na rozwiÄ…zanie wszystkich swoich problemów w ciÄ…gu jednego spotkania i ważne jest, żeby nie próbować tego robić. Spotkania powinny zaczynać siÄ™ punktualnie i koÅ„czyć w zapowiedzianym czasie. (Lepiej, żeby byÅ‚y za krótkie niż za dÅ‚ugie. Uczestnicy mogÄ… zdecydować siÄ™ na ich przedÅ‚użenie później, jeżeli bÄ™dÄ… chcieli).Â
Miejscem spotkania powinien być raczej neutralny lokal niż czyjeÅ› mieszkanie, jeżeli taka możliwość w ogóle wchodzi w grÄ™. W domu ciÄ…gle coÅ› rozprasza uwagÄ™: dzieci, telefony i brak anonimowoÅ›ci uczestników, zwÅ‚aszcza gospodyni. Poza tym powinno siÄ™ unikać roli pani domu. Nie zajmujecie siÄ™ dostarczaniem sobie nawzajem towarzyskiej rozrywki. Pracujecie razem jako równi partnerzy nad rozwiÄ…zaniem Waszego wspólnego problemu. Wiele różnych instytucji, a także koÅ›ciołów udostÄ™pnia nieodpÅ‚atnie pomieszczenia na spotkania grupowe w godzinach wieczornych.Â
Nie powinno być żadnego jedzenia, palenia papierosów ani picia napojów w trakcie spotkania. Wszystko to sÅ‚uży odwróceniu uwagi od tego, czym macie siÄ™ zajmować, takie rzeczy można udostÄ™pnić przed i po spotkaniu, jeżeli Twoja grupa uzna, że to ważne. Nigdy nie podawajcie alkoholu. ZnieksztaÅ‚ca uczucia i reakcje oraz utrudnia pracÄ™, jakÄ… macie do wykonania.Â
Unikajcie mówienia o rzeczach zewnÄ™trznych. To bardzo ważne, żeby zdobywać umiejÄ™tność koncentrowania siÄ™ na sobie oraz wÅ‚asnych myÅ›lach, uczuciach i zachowaniach, a nie na przyczynach zewnÄ™trznych swoich kÅ‚opotów. Nie da siÄ™ na poczÄ…tku uniknąć tego, żeby trochÄ™ o tym mówić, ale każdy z Was, gdy dzieli siÄ™ swoimi zwierzeniami, powinien starać siÄ™ ograniczać takie wÄ…tki do niezbÄ™dnego minimum.Â
Zaden z Was nie powinien być krytykowany za to, co zrobiÅ‚ albo, czego nie zrobiÅ‚, zarówno wtedy, gdy jest obecny, jak i wówczas, gdy zwraca siÄ™ do siebie nawzajem o informacje zwrotne, nie powinno siÄ™ udzielać ich z wÅ‚asnej chÄ™ci. Podobnie jak na radzenie, w grupie wsparcia nie ma miejsca na krytykÄ™.Â
Trzymajcie siÄ™ wybranego tematu. WÅ‚aÅ›ciwie każdy temat, jaki chciaÅ‚aby przedstawić prowadzÄ…ca, jest dobry za wyjÄ…tkiem kwestii, zwiÄ…zanych z religiÄ…, politykÄ… i sprawami z zewnÄ…trz, takimi jak leczenia czy modele terapii. Nie ma miejsca na akademickie dyskusje czy podziaÅ‚y w grupie wsparcia. W Waszym interesie jest wÅ‚asny rozwój, dzielenie siÄ™ tym, jakie nowe sposoby radzenia sobie ze starymi i problemami udaje siÄ™ Wam tworzyć. Oto kilka sugestii, co do tematów:Â
- Dlaczego jest mi potrzebna ta grupaÂ
- Wina i urazaÂ
- Czego najbardziej siÄ™ bojÄ™Â
- Co mi siÄ™ w sobie podoba najbardziej, a co najmniejÂ
- W jaki sposób troszczÄ™ siÄ™ o siebie i zaspokajam swoje potrzebyÂ
- SamotnośćÂ
- Jak radzÄ™ sobie z depresjÄ…Â
- ZÅ‚ość. Jak siÄ™ obchodzÄ™ ze zÅ‚oÅ›ciÄ… u siebie i u innychÂ
- Moje kontakty z ważnymi osobamiÂ
- Jak sÄ…dzÄ™, co ludzie myÅ›lÄ… o mnieÂ
- Analizowanie swoich motywówÂ
- Moje zobowiÄ…zania wobec siebie samej/go i wobec innychÂ
- Moja duchowość (to nie jest dyskusja o przekonaniach religijnych, lecz o tym, jak każdy z uczestników grupy doÅ›wiadcza religijnego wymiaru swego życia lub go nie doÅ›wiadcza)Â
- Jak pozbyć siÄ™ obwiniania, wÅ‚Ä…cznie z samo obwinianiemÂ
- Sztywne schematy w moim życiuÂ
Grupa może zdecydować się, że raz w miesiącu zostaje o kwadrans dłużej, żeby załatwić sprawy organizacyjne lub wprowadzić zmiany w trybie spotkań, przedyskutować, jak sprawdzają się reguły czy jakiekolwiek inne problemy.
Razem przedyskutujcie reguÅ‚y Waszego funkcjonowania jako grupy.Â
Zapytaj, czy ktoÅ› byÅ‚by gotów poprowadzić grupÄ™ w przyszÅ‚ym tygodniuÂ
Upewnijcie siÄ™, gdzie grupa spotyka siÄ™ w przyszÅ‚ym tygodniu, i zdecydujcie siÄ™ na przekÄ…szenie czegoÅ› i napicie siÄ™ przeznaczyć czas przed spotkaniem czy po nim.Â
Uzgodnijcie czy trzeba zaprosić wiÄ™cej osób, żeby siÄ™ przyÅ‚Ä…czyÅ‚y do Waszej grupy, może jeszcze gdzieÅ› o tym ogÅ‚osić, czy też obecne osoby mogÅ‚yby przyprowadzić inne.Â
ZakoÅ„czcie spotkanie stojÄ…c chwilÄ™ w milczeniu w krÄ™gu, trzymajÄ…c siÄ™ za rÄ™ce z zamkniÄ™tymi oczami.Â
Ostatnia uwaga na temat wspomnianych reguÅ‚: dyskrecja, zmiana prowadzÄ…cych, nie krytykowanie, nie radzenie, nie dyskutowanie na kontrowersyjne tematy czy kwestie „spozaâ€, nie prowadzenie akademickich dyskusji itd. Wszystko to jest niezwykle ważne dla harmonii i spójnoÅ›ci grupy. Nie Å‚amcie tych zasad, żeby przypodobać siÄ™ jakiemuÅ› uczestnikowi. To co jest dobre dla grupy, musi być zawsze na pierwszym miejscu.
Mając to wszystko w pamięci, dysponujesz podstawowymi narzędziami, żeby zacząć grupę dla dorosłych dzieci alkoholików, osób nieszczęśliwie rozwiedzionych, rodziców chcących inaczej wychowywać swoje dzieci czy innowatorów w środowisku zawodowym. Nawet się nie spodziewasz, jak wiele sił i energii mogą Ci dawać te zwykłe godzinne spotkania, poświęcone dzieleniu się osobistymi sprawami.
|